La Dra. Elena Muiño Acuña és llicenciada en Medicina per la Universitat de Santiago de Compostela (2009) i especialista en Neurologia per l’Hospital del Mar (Barcelona). Durant la residència va realitzar una estada al prestigiós Hospital Lariboisière de París, centre de referència francès en malalties cerebrovasculares rares, amb l’equip que va identificar el gen NOTCH3 com a causant del CADASIL.
És màster en Bioinformàtica i Bioestadística i doctora en Medicina des del 2020. Actualment coordina la línia de recerca en CADASIL dins del grup de Farmacogenòmica i Genètica Neurovascular de l’Institut de Recerca Sant Pau. L’objectiu principal és identificar biomarcadors pronòstics i dianes terapèutiques per desenvolupar tractaments que millorin la qualitat de vida dels pacients.
A la Unitat de Memòria de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau dirigeix la consulta multidisciplinària de malalties de petit vas cerebral d’origen genètic, com el CADASIL, que forma part del CSUR (Centres, Serveis i Unitats de Referència) de malalties minoritàries en adults que cursen amb deteriorament cognitiu.
És neuròloga de referència de l’Associació CADASIL España, on participa activament en jornades divulgatives i activitats de sensibilització. A més, és secretària del Grup d’Estudi de Neurogenètica i Malalties Rares de la Societat Espanyola de Neurologia (SEN).
Lidera projectes nacionals i internacionals sobre CADASIL, amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida de les persones afectades per malalties de petit vas cerebral, la segona causa més freqüent de demència després de la malaltia d’Alzheimer.